Forfatters billedeJill & Mikkel Opleverne

Rhodos.... here we come

Opdateret: 21. feb. 2023

Efter 2 år og 3 måneder som kæreste, hvoraf de 2 år er gået med en totalrenovering af hus, stort set alle weekender og ferier og, hvor Mikkel selv har været bygherre, planlægger, udregner, arbejder m.m. og jeg (Jill) har stået lidt på sidelinjen og sørger for de basale ting, så som mad og minde Mikkel om, at søvn er en god ting. Ja!!! så syntes vi faktisk det var på sin plads, at få testet af, om vi er lige så gode på ferier, som vi er under ombygninger og de mindre turer vi har været på.....

Og det kan vi hermed konstatere, at vi er !!!

En stor del af det at komme ud og opleve, er for mig (Jill) planlægningen. At finde steder på google maps, instagram, nette m.m. og i den grad mærke forventningens glæde, det synes jeg næsten er det halve af turen. Der er ingen af os der er til nøje skemalagte dage, det trives vi faktisk ret så dårligt i, vi er mere til at se hvad dagen har lyst til at bringe og så bruger vi de gemte steder på Google maps og instagram som idekataloger og inspiration.

vi blev ret hurtige enige om at min. én seværdighed om dagen og udflugt til en ny strand fungerede ret så fint for os, og med vores store idekatalog, så løb vi ikke tør for steder.... det tror jeg faktisk aldrig vi kommer til :)

Vores liste fra Google Maps finder du her

Sådan brugte vi 7 dage på Rhodos

Vi rejste midt i september og havde fantastisk vejr, over 30 grader de fleste dage og kun ganske lidt overskyet. Vi havde dage, hvor det blæste en del, men det var værd at tage med, for langt de fleste turiststeder var til at komme til uden at være overfyldte, det er lige noget for os.

• Ankomst, den lokale strand og afslapning

• Butterfly valley

• Lindos

• Lindos Acropolis

• St. Pauls Bay

Dag 1

Ankomst ved middagstid, men dette på "bekostning" af, at vi havde rejst hele natten. Så dagens aktivitet blev kun til en tur ned til den lokale strand og få en lur og feriens første kolde fadøl !!

På vejen fik vi købt stråhatte, det skal man have når man har nået den alder vi har, hvis du spørger os :)

Aftensmad ved en lille lokal beværtning og ja, selvfølgelig fik vi gyros.

- og så hjem i seng, til en god og tiltrængt nattesøvn

Dag 2

Dagens seværdighed:

• Butterflies Valley

Dagens strand (og aftensmad):

• Porto Antico

ButterflyValley (klik på linket og læs meget mere om dalen)

Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, hvor mange mennesker der må være i højsæsonen - vi var heldige at komme som nogle af de første og samtidig sidst på sæsonen for sommerfuglene, så vi havde masser af plads og ro til at nyde stedet.

Vi ankom til sommerfugle dalen kl. 10 og var først retur kl. 14. Men, vi blev også overhalet af ALLE også de gamle og de gangbesværede... ikke fordi vi har problemer i den retning, det er nærmere Jill, der simpelthen ikke kan få nok af smukke omgivelser. Der skal ses, nydes, duftes, tages billeder og så skal man huske helst at falde lidt i svime, og det tager tid !!

Frokosten spiste vi ved den lille beværtning der ligger i forbindelse med Butterfly Valley - et ganske fortrinligt sted, med god mad, god service, skygge og smuk, smuk udsigt.

Eftermiddagen tilbragte vi på stranden ved Porto Antico en restaurant med skøøøøn udsigt og ganske fin mad. Ikke det bedste vi smagte, men udsigten over stranden og vandet opvejede det til fulde og vi er heldigvis ikke de store gastronomiske dommere. Bonus info: Liggestolene ved Porto Antico er gratis, så længe man køber drikkevarer hos dem og man kan sagtens spise der iført casual sommerferie-tøj og saltvandshår, hvis man vælger at bruge dagen/eftermiddagen på deres strand, inden aftensmad.

Og så er solnedgangen altså værd at tage med

Dag 3

Dagens seværdighed:

• Rhodos gamle by

• Street of the Knight of Rhodes

• Palace of the Grand Master of the Knights of Rhodes

Parkering (5 min. gang fra den gamle bydel): privat parkeringsplads 6 € for heldagsparkering med opsyn.

Dagens strand:

• Elli Beach

Rhodos By

Rhodos gamle by er meget fascinerende.

Igen var sæsonen med os, vi nåede at komme frem så tilpas tideligt, så vi havde Paladset og det gamle ridderstræde næsten for os selv, det kan bestemt godt anbefales.

Er man til gammel arkitektur, riddere, små gader belagt med runde sten og i det hele taget gamle bygninger ( nogle steder i smukt forfald) .... så er den gamle bydel i Rhodos by så absolut et besøg værd.

Hvis murene kunne fortælle historier er jeg sikker på de ville fortælle mange makabre historier og måske også en del kærligheds historier.

At gå ned gennem gaderne er som at blive taget tilbage til middelalderen med riddere og ungmøer.

Sårn en helt almindelig turist-oplevelsesdag med Én på opleveren.... Mikkel venter tålmodigt, imens Jill farer rundt og tager billeder !!

Nede omkring torvet hersker der liv og glade dage og MANGE turister. Selvom vi var uden for sæsonen, så lå der stadig mange krydstogtskibe i havnen og der sad i hobetal turister med den ene store fadøl efter den anden, boder der bugnede med diverse souvenirs og tjenere der stod klar til at trække os ind på deres restaurant. Den slags turisme og oplevelser er vi ikke så meget til, så derfor var den del af byen også hurtigt overstået.

Dagens frokost

Frokost hos Kristinas Rooms en lille oase og væk fra den store turistskare, lige noget for os.

Rhodos by om omgivet af vand i en god kombination af havne og strand, så dagens strandtur var nem. Et par km. gåtur og så er man ved strandpromenaden, hvor der er et væld af beach bar, masser af vandaktiviteter og det smukkeste klare, turkise vand.

Forfriskende dukkert, efter en formiddag og frokost i Rhodos by´s gamle, snævre og meget varme gader - og et par timers afslapning så var vi klar til sidste etape af dagens sightseeing

"Rhodos by night"

Et syn og en stemning man ikke må gå glip af. De gamle stræder og bygninger vækkes til live på en helt ny måde ved aftentid, med lys i de gamle lamper og en anderledes og hyggelige stemning.

Dag 4

• Seven Springs

• Church of the Virgin Mary Tsambika

Dagens Strand:

• Grand Blue Beach

Seven Springs

Seven Springs er måske er stort ord at bruge om dette sted, for de 7 kilder er ikke mere end hvad du ser her...

Vi havde sat forventningerne til stedet højt og hoppede let og elegang over den lille bæk, bevares dog med små nummererede skilte der viste hvor de 7 små kilder løb ud !!

Men vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at det var det og begav os derfor afsted langs det der lignede en stor udtørret kilde.

Af en eller anden grund, overså vi også skiltet der fortæller at det her ER de 7 kilder !!!

Så, hvis du begiver dig afsted og er lige så "heldig" som os og overser alle skilte m.m. så kan vi nu fortælle dig, at når terrænet begynder at så sådan ud...

- Så er du gået meget for langt !!!

Men gåturen er på ingen måder spildt, udsigten over dalen er et prægtigt syn og vi kan godt lide vandreture med lidt udfordringer - så turen blev så absolut rigtig god.

Smuk udsigt og en vandreture vi havde helt for os selv. Duften, terrænet og udsigten ville vi ikke have været foruden.

Hvad der der i mod ikke snød os, var gåturen igennem den lange, mørke tunnel med rindende vand. En lidt klaustrofobisk oplevelse, hvis man ikke er så glad for vand og mørke - til gengæld så mødes man af det smukkeste syn, når man kommer ud på den anden side og selvom det er mørkt og føles langt, så må man ikke snyde sig for oplevelsen.

Indgang til tunnelturen

Trygt ude på den anden side !! (spørger man Mikkel, var turen MEGET lang og FARLIG, men også han overlevede, som I kan se ;)

En lille gåtur langs den turkise å, fører dig ned til det smukke og godt besøgte vandfald

Dagens anden seværdighed....

300 skridt op til den gamle ortodokse kirke, der ligger på en top med den smukkeste udsigt. Gulv belagt i smukkeste mosaik af hvide og sorte sten.

Turen op giver nogle højdemeter og får også pulsen godt op, en flaske vand med på turen er en ganske god ide - turen er så absolut alt arbejdet værd, både for at se den lille kirke, men bestemt også for at nyde udsigten.

Efter 2 seværdigheder krydset af på vores bucket liste, var afslapning og en af Rhodos' lækre strande i høj kurs - og vi fik i den grad "smæk for valuta" for dagens valg af strand.

Grand Blue Beach snyder ikke med navnet, synet man møder, når man går igennem denne port er intet mindre end fuldstændig fantastisk og meget, meget blåt.

For at komme ned til stranden, skal man igennem Grand Blue restauranten, som vi er ret sikker på er dem, der også driver den lille beach bar der ligger nede på stranden. Man bliver i alt fald tjekket i sin tasker om man har mad og drikke med, en flaske vand er ok, men ellers skal mad og drikke købes på stedet. Dette giver god mening, da stedet er meget vedligeholdt, rent og VIRKELIG LÆKKERT.

Prisen for en hel dag har i denne smukke, turkisblå bugt er, den store sum af 15 Є for 2 liggestole og en parasol - den kan vi altså godt anbefale.

Afslappende eftermiddag på en liggestol og med lækkert vand, faldt i god jord... og så fik vi faktisk også et bryllup med oven i hatten - lige der, midt på stranden.

Dag 5

• Afslapning ved Grand Blue Beach

• Archangelos Cave

• Aften i Kremasti

Stik imod vores princip, om at vi hver dags skulle prøve en ny strand og udforske nye oplevelser, så trak Grand Blue Beach og en afslappende dag uden sightseeing alt for meget i os, så vi trodsede dette lille princip -OG ÆRLIGT.....

- Så er Grand Blue Beach helt sikkert 1 ½ dags afslapning værd !!

Fra Grand Blue Beach kan man via en lille sti komme til Archangelos Cave. Det kræver lidt klatring og et par sko (badesko) er en rigtig god ide. Stenene man går på er meget ru og det er helt sikkert en fordel med badesko, hvis man skal ud og svømme i grotten, ellers kan det godt give nogle ridser, når man skal i og op fra vandet.

Det tager 5 min. at gå derhen og det er helt sikkert oplevelsen værd - har man snorkel, kan man med fordel bruge den her, det er ikke fordi der er en hel masse at se, men det krystalklare vand og livet i vandet gør det til en ok oplevelse.

Og ellers så kan man også bare sætte sig på klippen og nyde udsigten og livet :)

Det er ikke fordi der hverken er meget at se eller opleve i Kremasti, men lyset og de små hyggelige beværtningerne, dragede os alligevel et par gange, når vi kørte hjem fra vores daglige udflugter og derfor blev vi nødt til at besøge den lille by. Kombinere man en lille aftentur - til at opleve den smukke stenbelagte plads ved den lille katolske kirke, man ikke kan undgå at se, når man kører igennem "hovedgaden" - med middag hos Yiannis Grill House, så er turen bestemt ikke spildt.

Lækkert grillet lam, præcis som man forventer det skal være, når man besøger Grækenland.

Bestiller man vin, så skal man gå uden om den søde rødvin, med mindre man er fan af Libenfraumilch, for deres rødvin er sødere end Ribena saftevand, faktisk vil vi næsten gå så langt som til at anbefale, at du bare bestiller en øl :) Maden kan vi ikke sætte en finger på, lækkert og meget græsk - og er ejeren på arbejde, så kan du også være helt sikker på, at få en god snak med ham.

Dag 6

• Rodini Park

• Byen Koskinou

Dagens Strand:

• Anthony Quinn Bay

• Traganou Caves

Rodini Park skulle efter sigende (og ifølge google) være Verdens første anlagte park, en smuk oace og et oplagt "great escape" hvis man trænger til en seværdighed i ro og mag - i alt fald, hvis du kommer om formiddagen, lidt uden for sæsonen.

Parken ligger ca. 3 km. fra centrum i Rhodos By og de eneste vi mødte var fuglene i parken og ganske få lokale, som gik en formiddagstur med hunden.

Man kan sagtens få et par timer til at gå i parken med gåtur langs kanalen, nyde roen og rig mulighed for at få et par enkelte billeder i kassen. Er man heldig, støder man også på et par påfugle, men de gemte sig godt under vores besøg.

Nok det mest ikoniske og fotograferet spot i den lille by Koskinou - men så absolut også et besøg værd.

Den lille landsby er spækket med små huse i de smukkeste farver og har man en lille svaghed (som jeg) for døre, i alle afskygninger, så er Koskinou et must.

Et andet ikon for den lille byen, er den lille kirke med det smukke hvide tårn - det hvide tårn mod den blå himmel, så bliver det næsten ikke mere græsk.

Gaderne er meget små og smalle, vi blev hurtigt glade for at vi have parkeret bilen på et torv, tæt ved byens store fodboldbane. Byen er ikke større, end man kan nå de små gader rundt på en lille gåtur, det tager ikke meget mere end en time..... med mindre der er mange foto-stop (som hos os).

Og så er...... TO THE BEACH

Anthony Quinn Bay er et smukt syn, og et rigtig lækkert sted - men også et udsøgt turistmål. Det er derfor svært at finde en plads på stranden, med mindre man ikke har noget imod at ligge på ru klipper og sten. Baren der ligger med udsigten over bugten er også vel besøgt. Så godt, at det faktisk næsten føles som en umulig opgave, at få tiltusket sig en plads - dette vel at mærke uden for højsæsonen, tør næsten ikke tænke på, hvilket trækplaster det må være i højsæsonen.

Men uanset mængden af turister, så er udsigten og bugten spektakulær og helt sikkert et kig værd.

Selvom der er en del trafik på vandet med div. tourbåde der kommer ind omkring, så gæsterne kan få en dukkert i den smukke bugt, så er der stadig en del fisk og klipper at kigge på, hvis man er til at snorkle.

Farven på vandet kan man faktisk også sagtens sidde at falde i svime over - liggestol og mange turister eller ej.

På turen ud til Anthony Quinn Bay, kører man på et smalt stykke med udsigt over Ladiko, en anden lid mindre bugt, men denne er også et besøg eller måske bare et kig værd.

I lettere panik over vores ferie var ved at nå til ende, og over stadig at have steder vi gerne ville nå at se, så nuppede vi lige endnu et spot på vores Google Map Rhodos bucket list, endnu en strand og endnu en grotte.... dem kan man næsten ikke få for mange af på Rhodos.

Men først, pitstop !!

En iskold fadøl ved Traganou Taverna serveret i glas fra fryseren og med udsigt over vandet, - lige hvad vi trængte til !!

Det er ikke fordi der er den store forskel på de klipper og grotter vi har besøgt, men vi kan alligevel godt lide at være på opdagelse, se og udforske nye steder og derfor kunne vi heller ikke gå glip af en udflugt til dette sted.

Og heller ikke her blev vi skuffet - man skulle næsten også være et skarn, hvis det klareste blåturkise vand omgivet af smukke hvide klipper skuffede !!

Noget af det vi virkelig har nydt og som i dén grad har overrasket os er det meget klare og virkelig lækkert vand - også derfor vi slet ikke kan få nok af ny opdagelser ved vandet.

Også her kan man være heldig at se lidt fisk og kigge på klippeformationerne under vand, hvis man har mulighed for at snorkle. En svømmetur langs klipperne fører dig også til flere grotter, hvor man kan gå på opdagelse.

Ude ved Traganou Cave er stenene runde og af sådan en størrelse, så man sagtens kan ligge på stenene og tæt på grotterne. Hvordan stedet ser ud i højsæsonen ved vi ikke, men da vi besøgte stedet, sidst på eftermiddagen, var der masser af plads på stranden (og i vandet :)

Efter dette, sidste stop, var vi også klar til at holde sommerferie-fyraften med pizza take away hjemme på hotellet til en god film.

Dag 7

• Filerimos Monastery og Filerimos Cross

• Byen Lindos og Acropolis

Dagens strand:

• St. Pauls Bay

Filerimos Monastery & Filerimos Cross

Endnu engang heldig, at ankomme til det smukke gamle kloster inden alt for mange andre turister, havde fundet vejen op på toppen af bjerget/bakken Filerimos.

For den nette sum af 6 Є kan man komme op og se klosteret og de helt gamle ruiner fra ca. 400 år f.kr.

Klosteret står særdeles velholdt og smukt.

Stedet omkring klosteret og det store kors "bevogtes" af en del påfugle, man skal vel nærmest være heldig IKKE at se dem - de er over det hele og pryder udsigten med deres smukke fjerdragt.

Turen op til det store kors er gratis og man må ikke snyde sig selv for det prægtige syn af det store kors på toppen, ej heller for udsigten ud over Rhodos.

Lindos er et kæmpe turist trækplaster og et af de få steder vi oplevede var godt crowdet, tør slet ikke tænke på et mylder af turister der må være i højsæsonen - der må det helt sikkert kræve en engels tålmodighed at komme rundt.

Når det så er sagt !!

Så er Lindos en rigtig smuk og stemningsfuld by, der med sine hvide bygninger, gadebutikker og charmerende spisesteder, skaber en stemning man ikke vil gå glip af.

Der er flere større parkeringspladser inde omkring byen, men der er kø til dem og det kan være svært at komme frem - i højsæson vil vi helt klart anbefale at parkere på den helt store P-plads der ligger langs vejen, man komme ad, når man kører til Lindos.

Lindos Acropolis

Turen op til Lindos Acropolis går gennem Lindos smalle gader, der er derfor kun én måde at komme op til den store fæstning og det er på gåben (med mindre man vil betale for at ride på æsel der op). Det er en relativ hård vej op og det skal ikke være ret varmt før solen stikker godt - en stor flaske vand med på turen er at fortrække.

Til gengæld så er både turen og indgang til 15 Є prisen værd, det er stort, storslående og prægtigt byggeri af det der står tilbage og det der er genetableret - og med mindre man lider af højdeskræk, så er udsigten ud over Middelhavet og ned til St. Pauls Bay virkelig fantastisk.

Udsigt til det dybe blå Middelhav og den lille St. Pauls Bay

Fin lille bugt men samtidig feriens ubestridte dyreste liggestole - på intet tidspunkt på denne ferie nåede vi at bruge så mange penge, som på 2 liggestole her ved Dimitri's Taverna, hvor liggestolene koster 30 Є..... PR. STOL !!

Men så bliver drikkevarerne også serveret ;)

Feriens absolut dyreste liggestole og den eneste dag med overskyet vejr, så vi nåede at få en halv time på de dyrt lejede liggestole, inden vi måtte give op og trække i tøjet og vende snuden hjemad.

Dimitiri's Tarverna er særdeles "insta-venligt" og charmerende men om det er 30 Є værd ?? Hvis du spørger os, så findes der på Rhodos mange andre smukke spots, hvor man kan ligge på lige knap så bløde solvogne, men til noget billigere pris og også billigere drikkevarer...

Men nu har vi så også prøvet "Top class" udgave af strandtur :)

Og dermed fået sat punktum for en helt og aldeles skøn ferie

Gode råd til din ferie på Rhodos

• Vi lejede en bil i den uge vi var afsted - pris for leje inkl. forsikring kr. 1.200. Det er nemt at komme rundt på egen hånd i bil, og det giver nogle rigtig gode muligheder for at nå ud til flere turistmål og samtidig finde sine egne små spots.

• Badesko er en virkelig god ide, da strandende på Rhodos for det meste er sten eller ru klipper.

• Liggestole er en stor forretning på Rhodos - vi har betalt alt fra 5 Є til "toppen af poppen" på 30 Є (ved St. Pauls Bay ved Lindos)

• Det er billigt at tage ud og spise - vi kunne nemt finde måltider til omkring 15 Є og kvaliteten af maden fejler absolut ikke noget. Øl og kaffe får man til ca. 5 Є.

Playliste til din tur rundt på Rhodos

Hvis du ligesom os, er nået den alder hvor man gerne må bære stråhat på sin ferie, så kunne nedenstående playliste (fra Spotify) nok også være et hit og du må gerne låne den.

Skulle du være så heldig, at din næste ferie går til Rhodos, så håber vi, at du kan bruge lidt af vores fif . Skulle du have tilføjelser eller andet, så er du velkommen til at lægge en kommentar - og meget gerne give os et like :)

Rigtig god ferie

Gem vores anbefalinger på din Pinterest, så du er klar til næste tur til Rhodos :)